От агенция "Фокус"
Борис Михаил е най-великият български владетел и така е бил възприеман и от нашите средновековни предци. Всички български поменици, всички български паметници от християнската епоха, когато имат историческо съдържание започват с Борис Михаил, тъй като той е и първият български християнски владетел. Това каза в интервю за Агенция “Фокус” доц. Пламен Павлов, преподавател по история на Византия и средновековните балкански държави във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.

„Самият Борис Михаил като престолонаследник вероятно е управлявал част от земите на днешна Македония. Българският апокрифен летопис, свързва неговото възцаряване с Брегалница, с района на днешния Щип и на Овчеполието. В средновековните държави е обичайна практика престолонаследникът да получава определена област за управление, в която той се готви за бъдещото си царуване. Така че ранните години на Борис Михаил колкото и да са неизвестни, показват една добра подготовка и това всъщност отговаря на въпроса - защо толкова решително и енергично започва да действа Борис, още с идването си на престола. Това, което трябва да влезе може би по-някакъв начин в учебниците и в обичайните представи на българите е, че Борис като престолонаследник, е управлявал част от земите на днешна Македония.
Това донякъде предопределя и подчертания интерес към тези български земи, който личи в цялото му управление”, каза още Пламен Павлов.
По думите му – Борис Михаил е умел политик, който превръща България в третата голяма културна сила в Европа.
„Световно историческата заслуга на Борис, когато говорим не само на заслугите му към България и към нас българите, но и към света и към Европа, това е спасяването на делото на светите братя Кирил и Методий. Без решителната политика на Борис, ние днес само щяхме да знаем, че е имало такава мисия, че е имало такава азбука, че е имало опит да се направи един културен преврат в тогавашна Европа. Трябва да се подчертае, че Борис Михаил спасява делото на Кирил и Методий. Именно той създава необходимата творческа културна и политическа среда за разцвета на делото на братята в България и оттам за преминаването му в целия християнски свят”, каза още той.
Борис Михаил е бил канонизиран от църквата скоро след смъртта си на 2-ри май 907-ма година. От едно писмо на патриарх Николай Мистик до Симеон Велики ние знаем, че Борис вече в началото на Х век, скоро след смъртта си, е бил канонизиран и че самата византийска църква е признавала тази канонизация.
Но най-яркото потвърждение на популярността на култа към Борис Михаил (днес го познаваме много слабо, но в Средновековието действително е бил много силен) е случаят с руските национални светци Борис и Глеб. Освен, че по-големият от тях носи името Борис, което е категорично свидетелство за култа към Борис Михаил в Русия, техният ден на честване също е 2-ри май. Независимо, че нито Борис, нито Глеб, имат нещо общо с датата 2-ри май в личния си живот. Разбира се, ние знаем, че майката на Борис и Глеб е била неизвестна българка, съпруга на руския велик княз Владимир, което също говори за силното българско политическо и културно влияние върху Киевска Русия, земите на днешна Украйна, Беларус и Русия. Така че още в Х век Борис е бил вече една фигура, която е широко призната и славена в целия православен свят, включително и в новите християнски земи, каквито са тези в северните райони на Европа, на територията на Киевска държава, приела, разбира се, много по-късно християнството.
Оценката към Борис Михаил е дадена от самите съвременници и от самата историческа традиция. И може би в заключение - как обикновените българи са схващали Борис Михаил. В Българския апокрифен летопис, един паметник от края на ХІ и началото на ХІІ век, написан някъде пак в днешна Македония, Борис е представен като една изключителна историческа личност и е наричан “каган” . Такава е била древната титла на владетелите на езическата епоха, която фактически показва и този преход между две епохи, който е осъществен от него. Така че в образа на Борис е имало и някаква митология. Той освен, че е бил официално лице от историята и от държавната традиция за него е имало и някакви легенди. За съжаление обаче те не са достигнали до нас. Така или иначе великият владетел княз Борис Михаил е бил смятан за покровител на България и на християнството въобще, каза още Пламен Павлов.
Силвия МЛАДЕНОВА
Коментари