Пропускане към основното съдържание

За "етническите румънци" в България

Цветан БОНЧЕВ (в. ВИДИН - 31 август 2009 г.)

От 27 юли до 2 август тази година средношколци от ПТГ "Васил Левски" и СОУ "Цар Симеон Велики" взеха участие в международен лагер за етнически румънци, носещ знаменателното име "Пояна Пинипуй" или в превод "Поляна на шишарките". Сиреч, уханието на боровите шишарки освежава духа, а семенните езичета на узрялата шишарка символизират единението на един етнос... Дотук добре, но съседите от север явно и не подозират колко семена от разпукналите се шишарки гният под земята в близост до дървото-майка, без да дадат живот на млада фиданка, а наоколо растат наволя десетки дървета от съвсем различен вид. Така е в природата, така е и сред хората.
Безплатната екскурзия на въпросните деца е планирана като етническо мероприятие на безобидната на пръв поглед видинска организация AVE (в превод Румънска етническа асоциация). Тя е организирана и осъществена под патронажа на румънския премиер Траян Басеску.
Искам да фокусирам вашето внимание още веднъж, този път върху фразата "под патронажа на Траян Басеску". тя наистина звучи сериозно, защото в случая е замесено името на румънския премиер. Така че, ако човек малко се замисли ще открие, че тук става дума за една последователна, задълбочена и непочтена асимилаторска политика, извън пределите на бленуваната от румънските политици Велика Румъния.
Някой ще възрази: Но нали живеем във времето на световната глобализация?!
Ако на тази оптимистична теория противопоставим съмненията на песимиста за дълголетието на ЕС излиза, че народите по света са улучили на съседи, а по волята на съдбата (и не само на нея) многовековната българска държава в наши дни граничи отвсякъде със... себе си. Тоест, лежим, дремем на лакътя си и сънуваме прекрасните сънища за Световната глобализация.
Нямаше да си позволя да си губя времето, ако този проблем не беше колкото смешен, толкова и сериозен. Защото в "Пояна Пиниуй" не участваха децата на етнически румънци, живеещи в България. Повечето от българските средношколци нямаха не само етническо, но дори и далечно влашко коренче в рода си. Едно девойче си пишело по е-мейл със свой връстник от Румъния, други пък, завършили курса по румънски език, въобще не разчитали на Скайпа, а на шанса след година време да продължат своето образование в съседна Румъния.
Далеч съм и от мисълта, че тези български младежи и девойки споделят етническите блянове на част от нашите съседи, но не е изключено някой от присъстващите да се е препознал като потомък на древните даки. Тук не става дума само за хора, определящи себе си като носители на румънско самосъзнание. Срещат се и такива. Тук става дума за етническите претенции на северните ни съседи към цели селища и региони по поречието на река Дунав. Румънци сме били. Няма ли кой да накара миналото да проговори? Няма ли кой да спре фалша и лицемерието, облечени в благородни униформи и най-сетне да вдигне обсадата на късата историческа памет, наша и чужда? Ежедневието на лагерниците в Брашов е било наситено с мероприятия, провеждани от кфалифицирани преподаватели по хореография, изобразително изкуство и музика. Туристическото ориентиране било включено като начин за разтоварване.
Сред българчетата преобладавали и ученици с художествени наклонности, което и предизвикало тяхното участие в уж дружеското мероприятие, организирано от Република Румъния. В това чисто етническо мероприятие участвали около 200 деца от Сърбия, България, Молдова, Украйна и Румъния. Нещо като нашенското "Знаме на мира". Но без криват, която се пресича с политическата константа на младежкото мероприятие.
Летуващите били настанени в запазен бивш пионерски лагер на 450 метра надморска височина в подножието на Карпатите. Прави впечатение, че в Румъния не всички ученически почивни станции са раздържавени като у нас, а в определени случаи се използват услужливо в посока на една добре обмислена национална политическа доктрина. Румънското правителство дори заделило средства и през тази страстна за децата седмица им организирало екскурзии до Букурещ, включващи посещения на румънския парламент, на техния Национален исторически музей и на древен манастир в съседство с уникалните за Балканите кални вулкани. Религия, политика, изкуство, история и туризъм се предложили услужливо в търсене на общ език с децата от различни страни и различни или близки етноси. От AVE обещали на учениците екскурзията да продължи през месец декември с център град Тимишоара, запланувана вече като научна среща "Алба Юлия".
Не ви ли прави впечатление, че нашите съседи работят активно, като се включват правителство, асоциации, може би и разузнаване, което при тях едва ли е разсекретено както у нас, за да остане Родината ни разграден двор за нечистоплътните домогвания на съседите ни от север, запад и юг.
Няма по-хубаво нещо от това, изкуството да събере под един покрив млади хора от балканските държави, освен ако някой искусно не цели голямото човешко изкуство да бъде поставено в услуга на нескрити етнически цели. Именно срещу такива опасни домогвания незабавно трябва да се възпротивим!

Коментари

Популярни публикации от този блог

Царският дворец в София

Цялата история на Третото българско царство е неразривно свързана с царския дворец в София. В него са утвърждавани законите и царските укази, тук монархът посреща гостите си и организира приеми, в двореца живее царското семейство. На практика, в царския дворец е съсредоточен живота на страната. Сградата била обградена с дебела каменно-кирпичена, на места с железобетон, стена, в която били направени няколко входа. Освен парадния вход, съществували източна и западна порта, а през северната влизали прислугата и персоналът. Дворецът е построен върху мястото на някогашния турски конак, който бил на два етажа и имал 23 прозореца. Средставата за построяването м у били събрани от българското население от софийско. В конака е съден Васил Левски, а пред сградата, на мястото на което по-късно е построено караулното помещение на двореца, цяла седмица стои забита на кол главата на Бенковски. След Освобождението конакът опустява и Народното събрание решава да се преустрои за дворец като държ

Разправата на Атина с българите в Беломорието след Втората световна война

Гимназията в Дедеагач (дн. Александрополис) - 1940 г. В началото на 1945 г. гръцките партизани от ЕЛАС са обезоръжени, а в страната е установена властта на подкрепяното от Лондон и Вашингтон правителство на Георгиос Папандреу. Негова здрава опора в Егейска Македония и Западна Тракия са изявилите се срещу българската власт през войната паоджийски командири. В Северна Гърция са прехвърлени и 14 батальона на Националната гвардия, които още от февруари 1945 г. са включени в акции срещу левицата. При изграждането на новата гръцка администрация са назначени лица, които още преди войната са известни със злосторствата си над българското население. За да се създаде законова основа на замисления антибългарски поход в Егейска Македония и Западна Тракия Атина приема редица законодателни актове и декрети на базата на които българите са подложени на масово съдебно преследване. По силата на закон 543/1945 "против автономистката дейност" са повдигнати обвинения против хиляди "

"Българка" - една приказка за Балкана с аромат на див чесън

"България е оцеляла, защото враговете й винаги са се изправяли пред гордата гръд на Балкана! А Балкана не може да бъде победен!" Професор Йордан Андреев обичаше да повтаря тази своя мисъл и сигурно съм я чувал десетки пъти в неговите лекции из аудиториите на Университета. Увлекателните му разкази винаги са ми напомняли повече на приказка, отколкото на научна лекция по история. Истинският смисъл и дух на думите му, обаче, може да почувства само човек, който се е докосвал сам до красотата и мистиката на Балкана - вечният пазител на българщината! Сутринта тръгнахме доста набързо и, поне аз, като пишман турист - с маратонките, въпреки, че знаех, че горе все още ще е доста кално. Българка не е висока и последните снегове я подминаха, но доста силни дъждове валяха допреди ден-два. Около половин година не се бяхме качвали към тревненския Балкан и абстиненцията вече яко ме тресеше. Сигурно чувството ви е познато - да нямаш търпение да видиш дали нещо се е променило от последния път,